sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Opiskelua?

Leppoisat tai lähes olemattomat koulupäivät ovat täällä arkipäivää. Nokkahuilutentin jälkimainingeissa ajattelin rustailla tänne yliopisto-opiskeluja käsittelevän päivityksen. Kyseessähän on siis CIMO:n rahoittama North-South-South-vaihto-ohjelma, jonka kautta olen tullut tänne University of Botswanaan (UB) opiskelemaan. Suomessa opiskelen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatusta ja saman alan opintoja on tullut täälläkin tehtyä. Aiempien Botswanan vaihtareiden kokemusten perusteella osasin jo ennen tänne tuloa aavistaa, että opiskelu tulisi olemaan aika helppoa ja sitä se on suurimmaksi osaksi ollutkin. Tuntien peruuttaminen on täällä tavallista ja välillä opettajat eivät vain ilmaannu paikalle. 

Valitsin kurssit jo keväällä samalla kun hain mukaan vaihto-ohjelmaan. Botswanan yliopistossa ei ole omaa musiikin laitosta, vaan musiikin kurssit ovat opettajankoulutuslaitoksen alaisuudessa. Musiikin kursseja on tarjolla vain kolme, joten käyn kaikki kurssit ja lisäksi setswanan kielen kurssin. Musiikin kursseilla on täällä eri pääaineisia opiskelijoita, jotka haluavat ottaa musiikin kursseja valinnaisena tai jo työelämässä olevia opettajia, jotka jatkokouluttautuvat ja haluavat erikoistua musiikkiin.



Viikkolukujärjestys näyttää tältä. Kyllä rankan kouluviikonjälkeen on pitkä viikonloppu ansaittu....

EPP447 Basic instrumental skills

Kurssin nimi kertoo oikeastaan kaiken oleellisen: opettelemme perustaitoja nokkahuilun ja pianon (keyboard) soitosta sekä laulamaan solmisaatiojärjestelmää käyttäen. Käytännössä minun ja Lauran osalta tunnit kuluvat muita opiskelijoita neuvoen ja opettaen. Kurssin alussa meille jaettiin nuotit loppukokeisiin tuleviin kappaleisiin ja siitä asti tunnit ovat olleet suurimmaksi osaksi omatoimista harjoittelua. Välillä laulamme yhdessä koko ryhmän kanssa ioettajan johdolla. Useimmiten kuitenkin opettaja tulee laittamaan tunnin alkuun, kyselee kuulumiset ja laittaa opiskelijat soittamaan. Opiskelijat varailevat kilpaa opetusvuoroja multa ja Lauralta ja tuskailevat tenttibiisien kanssa. Olen koittanut ottaa kurssin opetuskokemuksena, vaikka samojen itselle tuttujen asioiden jauhaminen välillä syökin motivaatiota.

Kurssilla olen oppinut kuitenkin yhä sujuvammin lukemaan ja kirjoittamaan solfanotaatiota. Kyllähän siellä musiikkiopiston teoriatunneilla laulettiin solmisaationimillä vuosia sitten, mutta solfanotaatio tuli minulle uutena asiana. Paikalliset lukevat sitä tosi sujuvasti ja onhan se kyllä tosi looginen ja "yksinkertainen" notaatiomenetelmä kunhan vain hoksaa systeemin. 


Pianokappaleet


Pianokappaleiden harjoittelua

EPP217 Introduction to Philosophy of Music Education

Kurssin nimi kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, mutta käytännössä kurssi on musiikin teorian perusteita. Kurssilla on opeteltu musiikin peruselementtejä ja -käsitteitä. Opettelemme mm. piirtämään nuottiavaimia ja tunnistamaan nuotteja nuottiviivastolta. Tämä kurssi pitää olla suoritettuna, jotta voi käydä yllä mainitun instrumental skills-kurssin. 

Kurssin opettaja on mrs. Kekana, joka on toinen yliopiston musiikinopettajista. Hän on todella hyvä opettaja ja sydämellinen ihminen. Kekanalla ja opiskelijoilla on ihanan kaverilliset välit ja opiskelun lomassa jaetaan niin parisuhde- kuin viikonlopun menovinkitkin. 

Kurssin antina on ollut oikeastaan opetuksen observointi ja teorian alkeiden opetuksen havainnointi. Mielenkiintoista on ollut seurata, kuinka musiikin teoriaa opetetaan siitä täysin tietämättömille. Myös tällä kurssilla olen päässyt kokeilemaan opettajansiipiä antamalla tukiopetusta ryhmäläisille jotka syystä tai toisesta ovat missanneet tunteja. Kyllä se vaan kovasti palkitsee kun oppilas katsoo silmiin ja sanoo "You really made me understand this, thank you!".

Eri soitinten äänten demostrointia

Mrs. Kekana näyttää keski-C:n paikan

Pianonkoskettimisto

EPP327 Introduction to Ethnomusicology

Etnomusikologian kurssi on mielestäni kaikista kursseistamme mielenkiintoisin. Aikaisempina vuosina kurssi on sisältänyt paljon viikonloppureissuja kyliin ja festivaaleille ympäri Botswanaa, mutta tänä vuonna kävimme vain Dithubaruba-kulttuurifestivaaleilla, joista kirjoitinkin jo aiemmin. 

Kurssilla tutustutaan perinteisiin botswanalaisiin musiikkityyleihin, kuten phathisi, tsutsube, ditlhaka ja borankana. Jokainen kurssilainen piti 45 minuutin esitelmän meille jaetuista aiheista. Katsomme tunneilla myös paljon videoita ja keskustelemme musiikin asemasta Botswanassa ja koko Afrikassa.

Botswanalainen musiikki perustuu lauluun, käsien taputukseen, jaloilla tehtävään rytmiin (nilkkoihin sidottu strutsin munan kuorista tehdyt helistimet, rattles) ja tanssiin. Afrikkalaisesta musiikista yleensä tulee mieleen erilaiset rummut, mutta Botswanalaisessa musiikkikulttuurissa rumpuja ei juurikaan käytetä. Kurssilla on oppinut paljon, vaikka toki olisi ollut siistiä päästä enemmän näkemään musiikkia livenä oikeassa ympäristössä.







ALL132 Setswana

Setswanan kielikurssin eteen on oikeasti joutunut laittamaan vähän eforttiakin. Uuden kielen aloittaminen ihan nollasta on ollut vaativaa mutta ihan hauskaa. Setswana on loppujen lopuksi aika helppo kieli, mutta sanoja joutuu pänttäämään aika paljon jotta ne jäävät mieleen. Usein löydän itseni pohtimasta, mitähän tälläkin tiedolla (lähinnä kieliopilliset pikkujutut kuten substantiivien prefix-luokat joita ollaan opeteltu n. kymmenen tuntia) teen, mutta onhan se nyt siistiä osata paikallista kieltä ja yllättää paikalliset heittämällä edes muutama sana setswanaksi.

Löysin juuri youtubesta botswanalaisen saippuasarjan joka on puhuttu setswanaksi mutta tekstitetty englanniksi. Siitä oppii hyvin kieltä kun voi verrata kuultua samalla englannin kieleen. Paikalliset sekoittavat sujuvasti englantia ja setswanaa keskenään, sillä uusille sanoille ei joko ole setswanankielistä ilmaisua tai sitten se pitää sanoa monen sanan kautta. 


Dialogiharjoittelua ja nimikyltti


Substantiivin prefix-luokat. Kiinnostus on huimaa...

Opiskelun suhteen täällä kyllä laiskistuu ihan hävettävän paljon. Odotan jo nyt kauhulla ensi kevättä ja mitä se tuo tullessaan. Toivottavasti tämä puolen vuoden "lomailu" antaisi kuitenkin vain lisäpuhtia kevään koitoksiin ja kandikin valmistuisi hujauksessa...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti